Зона преливања

ЛеЗ 0009209 Зона преливања. Леонид Шејка. - ...Улазећи, дакле, у Ђубриште, могао сам без задржавања да пођем у правцу Замка, али, као што рекох, ја сам једва знао за његово постојање и, с друге стране, хтео сам да испитам све могућности, све пролазе, а још више, све ћорсокаке око великог пространства, које зовем Ђубриште. Оно је преда мном у целој непрекидности и у димензији која не може да се сагледа, да се премери, тако да од целе површине испитујем један мали део, мој део. Што се тиче Града, њега сам могао да реконструишем на основу свега овога разбацаног по Ђубришту, што је, у ствари, била одбачена неупотребљивост, а за мене много више од тога – један космос, независан од Града, иако се Ђубриште преливало у Град или чак поклапало са њим, што је вероватно и условило да сам, лутајући по Ђубришту, зашао у Зону преливања и с тешким напором свести успео да схватим да је то што имам пред собом у ствари Град.

АЛБУМ СЛИКА > Мрље

АЛБУМ СЛИКА > Мрље (...) Мало - помало, све боље откривам моћ белина и оног што је написано на белом до бескраја. Постоји азбука снега, азбука процветалих трешања и нарциса, азбука јасмина, и многе друге тајне азбуке, којима су невидљивим мастилом написане књиге које сањају књижевници и сврзислова. Књиге не треба писати, већ читати, пошто су најбоље већ написане. Написао их је тајном азбуком Господ када се сажалио на дивна огледала вода у којима је венула лепота. Читање је корисније од писања и надметања, јер читати може свако ко је научио и обичну азбуку, а надметати се са Богом није допуштено ни анђелима... Иван ЛУКИЋ (1986) (Из рукописа Ластавичји ибришим)

УНИВЕРЗАЛНА БИБЛИОТЕКА НОВОГ МЕДИЈА. COMPLETARIUM

На други, трећи поглед. ЦЕО СВЕТ је једна држава. "Сазвежђе З"

Идеално место за ваше рекламе

Идеално место за ваше рекламе
Далеко , далеко

среда, 17. децембар 2014.

"Grk Zorba", loš film. : kritičarka "Voga" Elizabet Hardvik

To je loš film. Osim uživanja u lepoti Krita, ova nategnuta produkcija razvlači se u beskraj. Ni Entoni Kvin, ni reditelj Mihalis Kakojanis nisu doneli ništa više od površne zabave - zapisala je kritičarka "Voga" Elizabet Hardvik kada je 1964. premijerno odgledala "Grka Zorbu". Koliko je samo pogrešila!
Pedeset godina kasnije, drama   Aleksisu Zorbi, čoveku neobuzdane energije i životne radosti, i dalje ima status remek-dela svetske kinematografije. Jugoslovenska kinoteka, u sredu, 17. decembra, gledaocima nudi mogućnost da se na velikom platnu podsete slavnog Grka, Bazila, madam Hortenzije i nezaboravne sirtaki melodije Mikisa Teodorakisa.
Mada danas tako ne izgleda, filmska sudbina "Grka Zorbe" nije bila nimalo obećavajuća. Scenario, zasnovan na romanu Nikosa Kazancakisa, godinama su odbijali gotovo svi značajni holivudski studiji. I publika i kritika danas se slažu da je Grk Zorba uloga života Entonija Kvina, ali meksičko-američki glumac nije bio prvi izbor produkcije.
- Koga briga za starkelju koji vodi ljubav sa posrnulom i ocvalom zavodnicom - navodno je ovim rečima ponudu odbio Bert Lankaster, a posle njega i Barl Ajvs.
Kada je tekst dospeo u Kvinove ruke glumac se, po sopstvenom priznanju, "zaljubio u priču o životu, ljubavi i gubitku". Svojim ličnim angažovanjem doprineo je da film ugleda svetlost dana.
"Grk Zorba" je započet kao niskobudžetni film, sa 400 hiljada dolara. Kvin je pristao na skromne uslove snimanja, ali je zauzvrat tražio i dobio jednu trećinu dobiti filma. Ostatak su podelili reditelj Kakojanis i studio "Junajtid artist". Planirano je da snimanje traje pet nedelja na Kritu, ali su stvari odmah krenule nizbrdo. Naime, studio je insistirao da "ocvalu zavodnicu", madam Hortenziju, igra neka velika zvezda. Kakojanis i Kvin su otišli u Pariz sa namerom da za tu ulogu pridobiju slavnu francusku divu Simon Sinjore. Posle dužeg ubeđivanja ona je pristala i već nekoliko dana kasnije bila je na Kritu i snimala svoju prvu scenu.
VIŠESTRUKI PRELjUBNIKKvin je bio jedan od retkih holivudskih velikana čiji je privatni život nadmašio sve njegove filmske avanture. U vreme snimanja "Grka Zorbe" upustio se u strastvenu vezu sa kćerkom Ingrid Bergman, Pijom Lindstrom, iako se u to vreme razvodio od supruge i već imao jednu ljubavnicu kojom će se godinu dana kasnije i oženiti. Pija je u filmu igrala prvu Zorbinu suprugu, ali je njen deo kasnije, u montaži, potpuno isečen iz filma.
- Bio je to pravi debakl
- prisetiće se Kvin u svojim memoarima. - U sceni u kojoj se madam hvali čuvenim generalima koji su bili njeni ljubavnici Simon nije uspevala da bude ono što se tražilo od nje - patetična i smešna.
Snimanje je nastavljeno do duboko u noć, a Simon je postajala sve nervoznija i na kraju napustila set. Kada ju je Kvin pronašao uplakanu poručila mu je da "nikada nije trebalo da prihvati ulogu".
- Hortenzija je stara žena, a ja imam mladog muža i ne želim da me vidi u takvom izdanju - kazala je Sinjore, u to vreme udata za velikog zavodnika Iva Montana. Sutradan je napustila snimanje i vratila se u Pariz. Kvin je počeo da zove razne glumice, među kojima i Barbaru Stenvik, ali nijedna nije bila spremna da istog dana odleti na Krit. Produkcija je već izgubila previše novca. Tada se reditelj setio Ruskinje Lile Kedrove i ocenio da bi ona bila pravo rešenje.
- Nažalost, niko u Americi nije čuo za nju i samo smo jedan problem zamenili drugim - zapisaće Kvin u svojoj biografiji. Činilo se da ekipa jedino nema problema sa velikom grčkom divom Irene Papas, koja je maestralno dočarala nesrećnu mladu udovicu.
Probleme je rešio slavni glumac. Koristeći lične veze (u to vreme bio je oženjen ćerkom holivudskog mogula Sesila B. de Mila) pozvao je šefa studija "20thCentury Fox" Derila Zanuka. Zamolio ga je da finansira film čiji je budžet već stigao do 750 hiljada dolara, ubeđujući ga da angažuju Kedrovu.
- Ovo će biti moj najbolji film - kazao mu je Kvin, koji je već imao uloge u legendarnim ostvarenjima "Topovi sa Navarona", "Viva Zapata", "Lorens od Arabije"...
Zanuk je tada uradio ono što je u savremenom Holivudu nezamislivo - poverovao je njegovim rečima, a da nije ni pročitao scenario. Dan kasnije studio je uplatio novac i snimanje je nastavljeno. Kedrova je dokazala svima da je bila vredna borbe. Mada nije znala reč engleskog, za uverljivu glumu madam Hortenzije nagrađena je Oskarom za sporednu ulogu.
"Grk Zorba" se upisao u istoriju sa sedam nominacija za Oskara, a zlatnu statuetu je, osim Kedrove, dobio direktor fotografije i scenograf. Entoni Kvin izgubio je nagradu zbog Reksa Harisona, junaka mjuzikla "Moja lepa gospođice":
- Na velikoj zabavi posle ceremonije Harison mi je prišao, stavio statuetu na sto i rekao: "Mi smo napravili film od 20 miliona dolara, a ti od 750 hiljada. Trebalo je da pobediš!"
Pola veka kasnije, "Grk Zorba" ostao je urezan u naše sećanje, a za to je najzaslužnija glumačka bravura Entonija Kvina, ali i poslednja scena na plaži kada Aleksis Zorba uči svog šefa Bazila (Alan Bejts) da igra na muzičku podlogu Mikisa Teodorakisa. Neposredno pre snimanja, Kvin je povredio petu i nije mogao da skače i poskakuje kako je bilo predviđeno scenariom.
- Nisam mogao da podignem nogu, bol je bio nepodnošljiv, pa sam je vukao po pesku. Novi ples je nastao kao mešavina tradicionalnog, grčkog, i pokreta moje povređene noge - kratko je objasnio glumac tajnu "najčuvenijeg izmišljenog plesa" - sirtakija!

 Entoni Kvin i Alan Bejc u nezaboravnoj sceni na plaži
Entoni Kvin i Alan Bejc u nezaboravnoj sceni na plaži


Sirtaki za istoriju | Kultura | Novosti.rs

Нема коментара:

Руј. Рајско дрво Звижда

Руј. Рајско дрво Звижда
My Opera

Виртуелни музеј

Виртуелни музеј
ЗАВЕТИНА